W środę, 15 listopada w Forum Inicjatyw Twórczych odbyło się rozstrzygnięcie 13 edycji Ogólnopolskiego Konkursu Poetyckiego „Czarno na Białym”. W tym roku napłynęło do nas 223 zestawy konkursowe, zawierające jak zwykle po trzy utwory poetyckie.
Jury w składzie: Maria Duszka, Konrad Tatarowski, Marek Czuku wytypowało zwycięskie wiersze – laureatem I miejsca i zdobywcą nagrody głównej w wysokości siedmiuset złotych została Magdalena Cybulska z Łodzi; miejsce drugie oraz nagroda w wysokości pięciuset złotych przypadła w udziale Iwonie Świerkule z Warszawy, a miejsce trzecie i nagroda trzysta złotych – Rafałowi Baronowi z Gdańska. Przyznano także pięć wyróżnień nagrodzonych książkami.
Konkurs odbywa się w ramach organizowanego przez łódzki Dom Literatury festiwalu Puls Literatury. Jednym z elementów imprezy był występ poety Krzysztofa Kleszcza, który odczytał swoje wiersze, mieszkańca Tomaszowa Mazowieckiego, autora książek poetyckich „Ę” (2008), „Przecieki z góry” (2012) i „Pański płaszcz” (2016) oraz felietonów.
Niezapomnianych muzycznych wrażeń dostarczył nam zespół Quinteto del Tango, który specjalizuje się w wykonywaniu nowocześnie skomponowanych lub zaaranżowanych na nowo tang. Trzon zespołu tworzy pięć osób, absolwentów Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi: Oliwia Różańska (fortepian), Bartłomiej Dyner (kontrabas), Maciej Ćwikliński (akordeon), Jacek Matuszewski (gitara) i Rafał Rydyger (skrzypce), których połączyła wspólna pasja – tango. Podczas środowego koncertu zespół zaprezentował klasykę światowego i polskiego tanga oraz utwory składające się na nowe przedsięwzięcie wokalno – instrumentalny grupy, realizowany ze znaną i cenioną łódzką wokalistką – Emilią Kudrą, której imponujący warsztat i niezrównana klasa wykonawcza spotkały się ze szczególnym uznaniem parzęczewskiej publiczności. Na potrzeby tego projektu aranżacji niezapomnianych polskich tang dokonali rdzenni Argentyńczycy; Matias Gobbo i Gustavo Michalik. Koncert stanowił wyjątkowe połączenie najwyższej klasy kunsztu instrumentalnego i wokalnego, scenicznej powściągliwości i wdzięku oraz dającego się odczuć artystycznego etosu wykonawców.
Piotr Sankowski