RSS
 

Polita, Chicago i wyrwane fotele

13 Lis

Od października Stowarzyszenie Pamięć – Tożsamość – Rozwój we współpracy z Forum Inicjatyw Twórczych realizuje projekt pn. „Gdybym był bogaczem”. Dzięki realizacji projektu uczniowie ze szkół z terenu gminy Parzęczew mają możliwość zobaczyć musicale w najlepszych teatrach muzycznych w Polsce.

W projekcie zaplanowano zorganizowanie pięciu wyjazdów do wybranych teatrów muzycznych w Polsce (Łódź, Gdynia, Kraków, Wrocław, Warszawa) dla dzieci i młodzieży ze szkół podstawowych z gminy Parzęczew. Celem projektu jest rozszerzenie oferty kulturalnej dla dzieci i młodzieży z gminy Parzęczew, pokazanie alternatywy spędzania czasu wolnego w sposób ambitny, edukacyjny, a przy tym niezwykle ciekawy. Projekt umożliwia podróże do ważnych dla kultury polskiej miast, pozwala zetknąć się z kulturą wysoką w formie przystępnej dla niewyrobionego odbiorcy.

Podróż parzęczewskiej młodzieży szlakiem polskich teatrów muzycznych rozpoczęła się 17 października. Uczniowie siódmych i ósmych klas ze szkół w Parzęczewie i Chociszewie obejrzeli spektakl „Polita” w warszawskim teatrze Buffo.

„Polita” to widowisko muzyczne stworzone na podstawie biografii jednej z największych gwiazd kina niemego – Poli Negri. Pochodząca z biednej warszawskiej dzielnicy Powiśle, przyszła aktorka, jako jedyna Polka podbiła Hollywood, porywała tłumy, była milionerką, ale jej sukcesy aktorskie nie szły w parze z osobistym szczęściem. Romans z Rudolfem Valentino został przerwany jego śmiercią. A pod koniec życia plotka o romansie z Hitlerem zniszczyła jej karierę. Musical „Polita” to nie tylko historia życia tej wybitnej artystki, to także opowieść o Ameryce tamtych lat – czasów prohibicji i Wielkiego Kryzysu, o wszechobecnych, wścibskich dziennikarzach, o europejskich salonach i czasach Trzeciej Rzeszy. Połączenie wirtualnej dekoracji z rzeczywistymi rekwizytami przyniosło wspaniałe efekty. „Polita” w 3D to nowatorskie odkrycie Janusza Józefowicza, który w swoim spektaklu znakomicie połączył filmowy język z teatralnymi scenami. Musical został uhonorowany Grand Prix na Międzynarodowym Festiwalu Musicalowym w Deagu (Korea Pd.) za najlepszy musical, a Natasza Urbańska otrzymała nagrodę dla najlepszej aktorki musicalowej.

Kolejnym punktem w projekcie był wyjazd do krakowskiego teatru Variete. Najmłodsza krakowska scena jest instytucją artystyczną, w której tworzy i upowszechnia się sztukę rozrywkową przy jednoczesnym zachowaniu najwyższych standardów i poziomu artystycznego godnego największych scen musicalowych. W ciągu 6 lat od powołania Variete zrealizowano tu już 10 premier teatralnych, w tym 2 musicalowe na licencji broadwayowskich agencji operujących prawami autorskimi na całym świecie – „Legalna Blondynka” (reż. Janusz Józefowicz), „Chicago” (reż. Wojciech Kościelniak).

To właśnie musical „Chicago” obejrzała parzęczewska młodzież. Akcja spektaklu rozgrywa się w 1929 roku, gospodyni domowa – Roxie Hart wierzy, że jej życie odmieni się za pomocą śpiewu i tańca. Jej jedynym pragnieniem jest podążyć w ślady gwiazdy kabaretu – Velmy Kelly. Gdy obie lądują w więzieniu, Roxie otrzymuje niepowtarzalną szansę, by spełnić swoje marzenia… Morderstwo, chciwość, wyzysk i zdrada, świat, którym rządzi pieniądz, kłamstwo i manipulacja okraszone nieoczywistym poczuciem humoru – tak w kilku słowach można przedstawić fabułę musicalu. 

            Mimo przeciwności związanych z pandemią udało się też zorganizować wyjazd do Teatru Muzycznego w Łodzi na spektakl „Prosimy nie wyrywać foteli”. Musical w reżyserii Jakuba Szydłowskiego utrzymany jest w konwencji żywiołowego i zabawnego „wykładu” na temat historii rock’n’rolla, popu, rocka, twista, muzyki soul i wielu innych gatunków muzycznych minionego stulecia w formie lekkiego widowiska z nowoczesnymi wizualizacjami i efektami specjalnymi. W programie inscenizowanego koncertu znalazły się przeboje, które doprowadzały do zbiorowej histerii słuchaczy na całym świecie, a z ich wykonawców – Beatlesów, Elvisa, zespołu Queen – uczyniły nieśmiertelnych.

Parzęczewska młodzież usłyszała takie przeboje jak „Do You Love Me” zespołu The Beatles, „Mamma Mia” ABBY czy „We Found Love” Rihanny. Nie zabrakło największych przebojów Elvisa Presleya i Blues Brothers. „Pojawiły się” również nasze rodzime gwiazdy: Skaldowie, Maanam, Maryla Rodowicz, Anna Jantar, czy… Boys i Weekend. Aranżacje przebojów przypominają anegdoty dotyczące zwyczajów, mody, gustów czy ploteczek o sławnych zespołach i żyjących w tamtych latach artystach.

            Każdy z obejrzanych dotąd musicali bardzo podobał się młodym widzom, w wielu z nich wzbudził zainteresowanie formą musicalową i teatrem w ogóle.

W związku z panującą sytuacją kolejne wyjazdy zostały zawieszone do grudnia.

Projekt „Gdybym był bogaczem… Darmowe wyjazdy do teatrów muzycznych” zorganizowany przez Stowarzyszenie Pamięć – Tożsamość – Rozwój we współpracy z Forum Inicjatyw Twórczych w Parzęczewie jest sfinansowany ze środków Fundacji PZU.

Dominika Patyk

 

 

Skomentuj