RSS
 

Rewia w Gdyni – finał projektu

10 marzec

Dobiegła końca realizacja projektu „Gdybym był bogaczem… Darmowe wyjazdy do teatrów muzycznych”, realizowanego przez Stowarzyszenie Pamięć-Tożsamość-Rozwój we współpracy z Forum Inicjatyw Twórczych, sfinansowanego przez Fundację PZU.

W ramach projektu zorganizowano pięć wyjazdów do teatrów muzycznych: w Łodzi, Gdyni, Krakowie, Wrocławiu i Warszawie dla dzieci i młodzieży z gminy Parzęczew. Pierwszy ze wspomnianych wyjazdów miał miejsce 17 października. Uczniowie siódmych i ósmych klas ze szkół w Parzęczewie i Chociszewie obejrzeli spektakl „Polita” w warszawskim teatrze Buffo. „Polita” to widowisko muzyczne stworzone na podstawie biografii jednej z największych gwiazd kina niemego – Poli Negri. Pochodząca z biednej warszawskiej dzielnicy Powiśle, przyszła aktorka, jako jedyna Polka podbiła Hollywood, porywała tłumy, była milionerką, ale jej sukcesy aktorskie nie szły w parze z osobistym szczęściem. Musical „Polita” to nie tylko historia z życia tej wybitnej artystki, to także opowieść o Ameryce tamtych lat, czasów prohibicji, Wielkiego Kryzysu, o wszechobecnych, wścibskich dziennikarzach, ale też o europejskich salonach i czasach Trzeciej Rzeszy.

25 października młodzież z Parzęczewa i Chociszewa zobaczyła spektakl Wojciecha Kościelniaka pt. „Chicago” w krakowskim Teatrze Variete. Akcja spektaklu rozgrywa się w 1929 roku. Gospodyni domowa – Roxie Hart wierzy, że jej życie odmieni się za pomocą śpiewu i tańca. Jej jedynym pragnieniem jest podążyć w ślady gwiazdy kabaretu – Velmy Kelly. Gdy obie lądują w więzieniu, Roxie otrzymuje niepowtarzalną szansę, by spełnić swoje marzenia. Morderstwo, chciwość, wyzysk i zdrada, świat, którym rządzi pieniądz, kłamstwo i manipulacja okraszone nieoczywistym poczuciem humoru – tak w kilku słowach można przedstawić fabułę musicalu. 

Kolejnym punktem na artystycznej mapie była Łódź i spektakl „Prosimy nie wyrywać foteli”. Musical „Prosimy nie wyrywać foteli” w reżyserii Jakuba Szydłowskiego utrzymany jest w konwencji żywiołowego i zabawnego „wykładu” na temat historii rock’n’rolla, popu, rocka, twista, muzyki soul i wielu innych gatunków muzycznych minionego stulecia w formie lekkiego widowiska z nowoczesnymi wizualizacjami i efektami specjalnymi.

Systematyczność obcowania z kulturą została niestety przerwana. W dniu 4 listopada Rządowy Zespół Zarządzania Kryzysowego zdecydował o zamknięciu instytucji kultury (w tym teatrów) dla publiczności, w związku z czym realizacja projektu „Gdybym był bogaczem…” musiała zostać zawieszona do czasu ustabilizowania się sytuacji związanej z pandemią.

Projekt został reaktywowany 20 lutego, kiedy to parzęczewska młodzież otrzymała możliwość obejrzenia spektaklu „Lazarus” w Teatrze Capitol we Wrocławiu. Musical „Lazarus” przedstawia skomplikowane losy Thomasa Jeromea Newtona, obcego – alkoholika, który desperacko chce wrócić na swoją rodzinną planetę, towarzyszy mu Elly, osobista asystentka, która w końcu się w nim zakochuje. W spektaklu pojawia się tajemnicza Marley, eteryczna nastolatka, która obiecuje pomóc Newtonowi wrócić do domu. Bohatera nawiedza również złowroga postać Valentine. Nieoczywiste i tajemnicze sceny splatają się ze wspaniałą muzyką – największymi przebojami Davida Bowiego: m.in. Life on Mars, This is Not America, Absolute Beginners.

Teatralną stawkę zamknął wyjazd do Teatru Muzycznego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni na koncert pt. „REWIA 70 & FRANCE”. W pierwszej części koncertu przypomniano znane polskie przeboje, w drugiej – odwiedziliśmy m.in. paryskie ulice i odbyliśmy muzyczny Tour de France. W programie można było usłyszeć piosenki m.in.: Anny Jantar, Andrzeja Rosiewicza, Maryli Rodowicz, Urszuli Dudziak, Jacka Kaczmarskiego, ABBY, Edith Piaf, Mireille Mathieu, Joe Dassina, Vanessy Paradis czy Ingrid.

            Realizacja projektu „Gdybym był bogaczem…” pozwoliła młodzieży obcować z wartościowymi tekstami kultury, pomogła w kształtowaniu muzycznego gustu i umożliwiła poznanie wspaniałych przebojów musicalowych.

Dominika Patyk

 

Skomentuj